Psychology

Ο θυμος κανει καλο!

By  | 

Μόνο ο άνθρωπος που ενδιαφέρεται να γνωρίσει το θυμό του κατά πρόσωπο κι όχι να τον πολεμήσει, θα ελευθερωθεί απ’ αυτόν…Osho

Το πιο συχνό από τα δυσάρεστα εκφραζόμενα συναισθήματα είναι ο θυμός ( 10%), ενώ τα αμέσως επόμενα είναι το άγχος και η λύπη (5%) Το συναίσθημα του θυμού είναι από τα πλέον καταπιεσμένα συναισθήματα. Η έκφραση του ενοχοποιείται από τα πρώτα μας χρόνια. Μένοντας απωθημένος και ανέκφραστος συμβάλλει σε επώδυνες σωματικές και ψυχολογικές καταστάσεις όπως κατάθλιψη, σύνδρομο χρόνιας κόπωσης, χρόνιοι πόνοι, εξαρτήσεις, ή μετατρέπεται σε επιθετικότητα και συχνά καταλήγει σε αντικοινωνικές πράξεις όπως κακοποιήσεις, βία, αυτοκαταστροφικές πράξεις, αυτοκτονία.

Μελέτες έχουν τεκμηριώσει ότι τα άτομα με αυξημένο άγχος είναι περισσότερο επιρρεπή στην αδυναμία διαχείρισης του θυμού. Ο θυμός μπορεί να έχει πολλές αιτίες αλλά κάθε φορά οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται μόνο μία αιτία. Το βασικό αίτιο του θυμού είναι η αίσθηση του κινδύνου με μία ευρύτερη έννοια. Δύο είδη δυσλειτουργικής έκφρασης του θυμού ανάμεσα σε άλλα είναι ο επιθετικός θυμός και ο παθητικός θυμός.

Ο επιθετικός θυμός εκδηλώνεται με απειλές, βία, καταστροφή, τρομοκρατία, κατηγορίες προς τους άλλους.

Ο παθητικός θυμός εκδηλώνεται με μυστικοπάθεια, χειρισμούς των άλλων, αυτό-ενοχές, αυτοθυσία, απάθεια, ψυχρότητα, ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές ( ανάγκη, για έλεγχο, τάξη, τελειομανία), αποφυγές ( γυρνάω τη πλάτη στα προβλήματα, αποφεύγω συγκρούσεις, δεν αντιμιλάω, δεν διεκδικώ), παράπονα, σαρκασμούς.

Στις σύγχρονη εποχή ο θυμός ακόμη θεωρείται από πολλούς ένα απρεπές συναίσθημα που οφείλει να καταπνίγεται ή να απωθείται. Αυτή η παθολογική έκφραση του θυμού δημιουργεί τη λεγόμενη παθητική-επιθετική συμπεριφορά, (τιμωρώ τους άλλους με πλάγιους τρόπους).

Η αναγνώριση και αποδοχή του θυμού ως ένα φυσιολογικό συναίσθημα που αποτελεί μέρος της ζωής μας αποτελεί το πρώτο βήμα προς τη κατανόηση και λειτουργική του έκφραση. Στη συνέχεια ξεκινάει μία προσπάθεια να εντοπιστούν με ακρίβεια οι λόγοι που φέρνουν θυμό ( οι αιτίες δεν είναι πάντα εμφανείς!) . Όταν υπάρχουν συχνές ενδείξεις θυμού θα ήταν χρήσιμο να σημειώνονται σε ημερολόγιο για να εντοπιστούν κοινές αιτιολογίες .

Προτού « αφορίσουμε» τα αρνητικά μας συναισθήματα σε μία κοινωνία που μας ωθεί να είμαστε επιτακτικά « χαρούμενοι» και « ανάλαφροι» για να επιβιώσουμε συναισθηματικά ας θυμηθούμε ότι ο θυμός όπως και όλα τα συναισθήματα έρχονται στη ζωή μας για να μας φωτίσουν το δρόμο προς τις πραγματικές μας ανάγκες σε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνωριμίας με τον εαυτό μας.

Γεννήθηκα και μεγάλωσα την Αθήνα. Σπούδασα παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας και εργάστηκα σε παιδικούς σταθμούς του Δήμου Αθηναίων. Στη συνέχεια σπούδασα Ψυχολογία και εξειδικεύτηκα στη θεραπεία των Διαταραχών Πρόσληψης Τροφής στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο όπου και συνεργάζομαι ως θεραπεύτρια. Παράλληλα εξειδικεύομαι στη Συστημική- Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.